måndag 8 november 2010

Många vill visst byta med mig...

... är det säkert?
Alltså att vilja byta med mig, få vinter och bo häruppe för att slippa blåst och regn i söder.
Har ni sökt för det där?

Alltså allvarligt.
Det finns utmärkta psykologer och beteendevetare som kan behandla er lilla störning.

Ja, det kan väl se mysigt ut med snödrivor och rimfrost i träden. Men hallå, det är början av november och det ser ut som om det kunde var februari, jag vill bara lägga mig ner i fosterställning och gråta.

Men det sparar jag, vi har ju nu vinter i ett halvår så det kommer många sådana tillfällen att primalskrika.

Vinterminus (för er som inte kommer ihåg)
- Kallt som tusan.
- Skrapa bilrutor.
- Bli blöt om byxbenen och fötterna pga decimeterdjup snö.
- Skrapa bilrutor.
- Klä sig för en polarexpedition bara för att åka och handla.
- Sopa bilen vareviga gång den ska användas.
- Åka och avisa bilen i enda centrumgaraget och då låtsasshoppa under tiden.
- Skrapa bilrutor.
- Bli blöt om baken pga att snön yr in på sätet när man öppnar dörren.
- Skotta.
- Skrapa bilrutor.

Nä, nu orkar jag inte skriva minus längre. Har också filurat på vinterplus men kom inte på en enda positiv sak med vintern.

Som svar på era tysta frågor om varför vi inte flyttat ännu så kan jag bara säga att vi jobbar på det. Det är ju lite saker som måste klaffa vad gäller Makens sysselsättning och så men när vi kan så drar vi.

Vintern blir allt jobbigare för varje år.
Mer värk, halkan ger sämre rygg och mentalt blir man nedstämd av kylan och mörkret.
Fast varför stanna i Sverige. Varför inte Bali, Taiti, Raroia eller Tjotahejti?
Tänk värme året om...
Me like.

Men det lär inte bli av. Vi satsar på södra Sverige så småningom. Nu ska jag sluta gnälla och istället gå och se senaste Beck-filmen och slappa bort pajbiten jag njutit av till middag.

Tjillevippen på er!

12 kommentarer:

  1. Det är skönt att slippa klippa gräset. Är det inte? En stor varm kram till dig! Vi hade -8 imorse. Jag sitter under en filt och huttrar nu.

    SvaraRadera
  2. Vinter är ju inte mysigt någonstans om det inte är så att man är en vecka och åker skidor förstås. Ett plus finns det att bor där du bor och det är att när det är vinter och snö ute så är det ljusare ute fast det är mörkt. Här hos mig består den Bohuslänska vintern av grå, grå, grå, grå, regn och blåst och ibland kallt som satan och lite snö men mest råkallt. Medelhavet under vinterhalvåret skulle sitta fint. :D
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vill bo i ett varmare land, bort från snö, halka och kyla. En dröm.

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara, jag bor ganska nära där Gafflan bor........Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja, jag vill INTE byta med dig, bara för att hälsa på dig då ;-) Kan vi inte satsa på att köpa ett hus nere vid medelhavet, tillsammans!? Tillbringa vintrarna där? Kvällskram!

    SvaraRadera
  6. Nej, jag vill inte byta med dig. Men förmodligen så har ni varmare än vi har även om vi har varmare på termometern. Men det blåser, regnar, blåser mer, är dimmigt o fuktigt, blåser ännu mer, regnar på tvären ofta för att det blåser så jäkligt, o när det blir minus så blir det råkallt för det är så fuktigt. Blir det snö så slaskar det bort efter några timmar el en dag. Nej du, det är ingen hit. Då är det bättre med kallt o snö som ligger även om jag inte gillar det. Men byta, nej, som sagt det vill jag inte.

    Men vi kan ha en bloggstuga uppe i dina trakter o ett hus där det är varmt hade inte varit fel. Kanske är något att satsa på ;).
    Kram

    SvaraRadera
  7. Nä, fy fan, när jag blir rik drar jag till spanien!

    SvaraRadera
  8. Du är hjärtligt välkommen att bosätta dig i Skåne. Det är i alla fall steget närmare kontinenten. :)

    SvaraRadera
  9. Ehum... vågar jag skriva att jag ser fram mot snön som ska komma i natt/imorgon?
    Det blir iallafall ljusare....

    SvaraRadera
  10. Jag bor nära Gafflan och Snäckskalsdalen.
    Men eftersom jag är uppvuxen i Trondheim där vi alltid(på min tid) hade vargavintrar så föredrar jag faktiskt västkustens blåst och regn...
    Ska jag söka för detta också?! :D

    SvaraRadera
  11. Nä fy sjutton, du får nog bo där själv utan mig:)

    Jag gillar inte snö och kallt, har nog av det just nu här i vätterbygden.

    Just nu vräker snön ner och det blåser så hundarnas öron ser ut som elelfanten Dumbos.

    Håller mig inne och går inte ut mer än vad som är nödvändigt.

    Fast ni är välkomna att flytta hit om ni vill:)

    Kramar

    Lena

    SvaraRadera
  12. Tack men jag stannar på västsidan om Svedala land. Har haft snö, is & halka här nere idag med och jag gillar det INTE alls. Kunde tänka mig att fly landet på vinterhalvåret om jag visste vart... Det är rätt mysigt så länge man får vara inomhus.

    Varma kramen i

    SvaraRadera