tisdag 4 augusti 2009

Tropiska nätter..

...låter som en titel på en billig roman, sådana som jag kan gilla att läsa i stugan men jag menar riktiga tropiska nätter.

Det har vi haft många nätter nu. Det innebär att temperaturen aldrig understiger 20 grader.
Vi har så himla vackert väder, varmt och soligt. Och det verkar fortsätta dessutom.
Det har om jag ska vara ärlig varit lite för varmt, det får man ju nästan inte säga för vissa verkar tro att kylan kommer direkt om man ens nuddar vid att klaga på värmen.
Dagar med 27 grader är jobbiga tycker jag. Jag orkar liksom inte leva ordentligt.
Rör man sig så svettas man, är man ute så dör man nästan av värmeslag, sitta inne går bra bara man inte rör sig för det är lika varmt inomhus.
Om det bara fläktade skulle ju allt vara i ett annat läge men luften står stilla på vår sida av holmen. Heela jäkla sommaren har det varit stilla lugnt, vi kan höra vinden men den når aldrig fram. Vindjävlasnurran står stilla. Önskar den åt fanders och en solpanel till i stället..
Vi sa det när vi satte upp snurran, ni ska se att det nu blir vindstilla. Hm, vad var det vi sa? *ironisk*


Det regnade en stund häromdagen.
Välsignade regn.
Det drog ner värmen från 27 till 22 på ett litet kick. Det var riktigt friskt i luften, jag drog djupa andedag och kände livskraften återvända.
En kvart senare var den känslan borta och jag flämtade som vanligt ;)
Nå, jag njuter också, även om det ibland känns lite väl varmt. Vi äter ute på kajen varje kväll kring 21-tiden, innan det så är det för varmt, vanliga vanor får vänta tills senare.
Vi åker ibland ut och metar på kvällarna, får lite svalka sittandes i båten på havet.
Vi har badat varje kväll, och ibland på dagarna också.
Jag är värsta badkrukan kan jag tillägga.
Har inte badat på fyra-fem år kanske, hade som gräns 18 grader i vattnet.

Nu är det 21 grader, 22 ibland också. Vi snackar hav och älv som går samman. Det är faktiskt inte kallt. Även om man är 49 grader varm själv så försvinner det fort när man doppat sig.
Riktigt skönt faktiskt.
Ett bad och sen direkt i bastun, då njuter man.
Det är viktigt att samla njutstunder under sommaren. Jag lagrar på hög. Denna sommar verkar dock gå till historien som en av dom varmaste och då får man njuta av det också. Även om det ibland känns lite för varmt.

Maken har fått en ny hobby.
Han röker.
Inte ciggaretter längre utan fisk.
Han har, eller vi har, byggt ett nytt rökeri på stugan och nu har han rökt sik och strömming med enormt gott resultat.
Ikväll är det laxens tur. Han ska röka gravad lax. Ska bli mums lovar han.
Vi får väl se. Lax är ju gott så varför inte?
Nu pratar han om hemmarökeri också. Maken alltså, inte laxen.
Ett stort rökeri där man också kan kallröka.
En hel vetenskap verkar det vara, rökeriandet. För hög nivå för mig, jag nöjer mig med att nicka lite uppmuntrande och sen smakar jag gärna...

Vi får väl se. God affär kan det dock vara, köpare till vidareförädlade fiskprodukter finns det i mängd.
Jag har ideer om en stor boda på tomten, en gårdsbutik med våra produkter av fisk, samt ett hörn för mina sydda produkter, när jag väl börjar sy igen.
Vi får väl se som sagt var..

Penicillinkuren är tillända och jag väntar nu på att magen ska bli normal igen. Imorgon ska jag till min vanliga tandläkare och för höra vad han säger. Jag måste kollas upp efter kuren samt att jag har lite tandvärk i hemska tanden. Måste väl också diskutera min nya tand inför framtiden, vill väl inte vara utan resten av livet kanske. Tanden var ju tredje inifrån så den syns ju, särskilt i nederkäken *fantatändermedvarundersatansjävlaoturärvadjaghar!!*

Idag ska jag tvätta.
Har blötlagt tvätten i tvättbaljan och väntar på rätta rycket. Känner inte minsta lilla ryck ännu, men hoppas att det ska rycka till inom kort.
Känner mig som värsta husmodern när jag handtvättar på stugan. Gnolar lite glatt, eller det gör jag väl inte precis-men jag hade kunnat göra det, och gnuggar lite lojt innan jag dränker plagget i en hink med havsvatten. Sen vrider jag ur det jag orkar med mina svaga värkhänder och hänger upp.
Känner mig nöjd när jag är färdig.
Tokvärsta husmodern, det är jag det.
Fast korta stunder bara.
Typ en femminuters tre gånger i veckan.
Det räcker för mig.

*gnolar vidare på käcka visor i hopp om att tvättrycket ska komma*

;)

7 kommentarer:

  1. Åååh, du får supergärna skicka den värmen hit!!! Vi har knappt haft nån sommar alls :( .
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Är det hos DIG värmen gömmer sig?! Jag har just efterlyst den på min blogg, men eftersom du nu börjar tröttna så kan du väl skicka vidare?

    Fast egentligen längtar ju jag till vintern (DET får man absolut inte säga!), så behåll den;)

    SvaraRadera
  3. Me love you. :-)
    Simple as that.

    Kolla vad många engelska ord jag kan. *pekar*
    :-)

    SvaraRadera
  4. Regn en liten stund. Kan man inte säga här. Lång stund med regn, som aldrig tycks ta slut. Suck...

    SvaraRadera
  5. Åh vad super gott med rökt fisk!,sparar du lite åt mig?? :)

    Hoppas din dag i dag blir lite svalare,annars får du svalka dig i badet igen! Är själv lite badkruka,så jag förstår att du måste vara jätte varm för att doppa dig! Härligt!!

    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Jag brukar KONSTATERA att det är väldigt varmt. Man klagar ju inte då. :)

    Jag vill oxå bada men har ingen att bada med. :(
    De av mina badkompisar som gillar att bada jobbar och det är bara de icke badande som fortfarande har semester.
    Får se om jag kan lyckas dra med systra min lite senare i eftermiddag.

    Ha det gott!
    Kramis

    SvaraRadera
  7. En annan jobbar ju igen, så givetvis är sommarvärmen tillbaks igen. Har kört Dm3 idag. Världens äckligaste lok att köra i värmen. Speciellt om man måste ta sig in i maskinrummet. Är väl trehundra grader därinne. Eller nåt. *rys*
    DU har i alla fall skönt havsvatten att svalka dig i. När du ids :-)

    SvaraRadera