onsdag 26 augusti 2009

Grattis till mig!!...

.... började min födelsedag med ett samtal och nu är jag så förbannad att jag vill skrika rätt ut.

Jag skulle ringa käkkirurgen i grannkommunen för att ändra tid för min visdomstandsoperation, tiden jag fick hamnade mitt i löjfisket.
Visst, ändra tiden gick bra, men sen frågade jag om priset verkligen stämmer.

På min kallelse stod det att det skulle kosta max 5863 kr.


Jag frågade om det var sant.
Jo, det var det.
Är inte detta sjukvård? frågade jag.
Nej, det är tandvård svarade hon.

Då har jag tur som har en make som kan försörja en sjukpensionär då svarade jag kyligt.
Hon satt tyst frågande.
Jag sa att det är nog många som får tacka nej till sådan här lyxvård för att dom inte har råd.
Lyxvård?? sa hon frågande...
Jag sa bara att sextusen för att dra en tand som är för komplicerad för tandläkaren att dra bör vara sjukvård i min tankevärld och sen tackade jag för mig och la på.


Jag tackade för mig!!
Hur jävla sjukt är det?


Min tandläkare säger att denna tand måste tas av proffs, och jag undrar då vad jag har gjort för fel som straffas så...
Om min tandläkare skulle dra ut den kostar det väl ett antal hundralappar, är det mitt fel/slarv som gjort att tanden växer så knasigt?
Kunde jag liksom själv ha dragit fram den bättre?
Mejslat lite med ett järn så att den kommit i dagen på ett lite bättre ställe?
Eller kanske knuffat tillbaka den när jag började inse att den var på frammasch?
Slipat en kniv och opererat själv så jag slapp belasta staten på en timme i sjukvårdens lokaler?
Förslagen kan vara många men jag har svårt att se där jag felat.

Alltså jag blir förbannad. Ursäkta mitt vokabulär, men jag kan inte uttrycka mig bättre just nu.
Hela min pension den månaden går åt till att dra en jäkla tand.
Vore jag singel fick jag avboka och lida i stället.
Nu hoppas jag löjfisket går så pass bra att jag har råd med min tandvård.
Jag har redan nu lagt ut nästan femtusen på tandvård i sommar, lagningar och infektionen med tanddragning som följd..

Svensk välfärd?

Visst, det är bra att det finns möjlighet för dom flesta att få hjälp med alla problem, men många har idag inte råd med vanlig tandvård, ska då operationer kosta skjortan?
Lite bedövning, en tång och en halvtimme i en dyrbar tandläkarstol på en käkkirurg och vips är en månadslön borta.

Grattis Ulrika, och God Jul!
Jag ska önska mig en visdomstandsborttagning i julklapp.
Eller kanske som present på bröllopsdagen som vi firar dagen före operationen. Ajöss med dyrbara restaurantbesök, istället ser vi fram mot ett veckolångt lidande och sen kan jag glädjas åt min tidiga julklapp..
Sex tusen spänn för ett ytterligare år med sjukpensionären Ulrika *dryper av ironi* förutom de lagningar som jag måste göra delvis pga sjukdom.
Visst kan jag borsta och tandtråda bättre, men mycket besvär har jag pga mediciner och tandgnissling pga värk. Varje år biter jag sönder ett par tänder pga värken, och pga medicinering som gör att jag får lätt hål.


Kanske dags för ett nytt brev till Fredde Reinfeldt?
Undrar om detta är ett av kronprinsessans fördyrade levnadskostnader? Kanske det är pga hennes tandhälsa som kungen begär 5 milj extra?
Kanske kronprinsessan gnisslar tänder sen hon började följa med BoxerRobertkopian? (såg på tv när hon fyllde år, Daniel satt bredvid henne och jag trodde först det var en plojgrej, men sen såg jag ju att det var Daniel och inte BoxerRobert)

Vad vet jag?

Kanske jag också får upp min pension om jag kan påvisa fördyrade omkostnader? En tand här och en där, en kaj här och en ommålad boda där..
Kan påvisa hur dyrt vi lever, klädkontot är kanske inte högst men tandkostnaderna är det iaf..

Nej, nu har jag fått ryta av mig lite.
Jag tänker på alla ensamstående sjukpensionärer, hur har dom råd med tandvård?
Jag har iaf en man som tjänar lite pengar, egenföretagare som har en lite osäker inkomstkälla... men till att dra tanden ska vi väl få ihop pengar till...

Hoppas jag.

Nog om detta, kanske jag måste trösta mig med en tårtbit nu när allt känns motigt?
Tårta gör gott i själen och lägger sig som fluff runt magen!

16 kommentarer:

  1. men JÄTTEGRATTIS till dej...

    ta en stor TÅRTBIT och glöm allt annat...

    SvaraRadera
  2. Låt dom inte dra nån huggtand bara! (men ärligt; det är för jävligt detta)

    SvaraRadera
  3. hahahaha...förlåt men jag skrattade gott när jag läste dina rader om BoxerRobert! Nu vet jag varför det kändes så bekant när han satt där på sin stol och hans mungipor hade fastnat i ett och samma läge hela programmet.

    Det andra skrattar jag verkligen inte åt, helt sjukt är det! Betala så mycket för något som man måste göra, hade det varit en skönhetsoperation hade jag förstått men det här är ju ett måste.
    Å sen har vi det där med kungahuset igen. Snett är vad det är, sen må de göra hur mycket reklam som helst för vårt avlånga land men är det värt dessa pengar???
    Håller på att bli en lång kommentar så det är bäst att jag slutar nu för annars blir det en meterlång kommentar om vad jag tycker om apanage etc.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Fy vad tråkigt... Men får man inte avbetala skulden? Inte kul det heller men ett alternativ är det ju.
    Hoppas det löser sig.

    Hoppas du får en väldigt bra födelsedag i alla fall!

    Grattis-kramar!

    SvaraRadera
  5. *Sjunder ja må hon leva i falsett och korkar upp skumpan. Skål och grattis!*

    SvaraRadera
  6. Förjävligt helt enkelt!!!
    Det ska verkligen inte hänga på pengar om man kan behålla tandhälsan eller inte, den är för viktig för det.

    Skrattade också åt dina rader om kungafamiljen, de satt där som en smäck!

    Skriv till Reinfelt!

    SvaraRadera
  7. Och grattis på födelsedagen för bövelen! *höll på att glömma i raseriet över sakernas tillstånd*

    SvaraRadera
  8. Först och främst, GRATTIS!

    Sedan kan jag bara instämma. Det är verkligen för jävligt! Hur kommer det sig att vettig tandvård har blivit ett alternativ bara för dem som har råd?

    SvaraRadera
  9. Usch, det låter inte roligt.

    Fast jag kan inte låta bli att tänka på pigan Lina i "Emilfilmen". Kanske borde vi gå tillbaka till den gamla tiden och ta hjälp av smeden istället.

    Eller inte... =S

    SvaraRadera
  10. Jätte stort grattis på födelsedagen :) !
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Grattis har jag ju redan sagt, fast inte här.
    men nu kan jag säga; Grattis i efterskott.

    Vad det gäller tandhelvetet så stryker jag medhårs och kramar om.
    Dig alltså.

    SvaraRadera
  12. Smyger in för ge dig en Måndagskram:)

    SvaraRadera
  13. Hej vännen!
    Tittar in för att se hur du mår denna fina tisdag! Allt ok?

    Kram ar från Pia

    SvaraRadera