söndag 9 januari 2011

Men se det snöar...

Idag har varit en spännande dag.
Vi vaknade upp utan vatten. Det har tydligen varit ett stort avbrott någonstans så vi har varit utan vatten till eftermiddagen.
Jag fick mig dock nybakat surdegsbröd till frukost. Idag var det rågchiabatta som vankades. Det blev väldigt lyckat och otroligt gott.
Vi har varit ute till stugan. Maken åkte först och skottade och började elda. Jag kokade tevatten och for strax därefter. Det snöade. Vi har nämligen nästan blida idag, -5 grader mitt på dagen och nu -2,5 och så varmt har vi inte haft på hela jäkla vintern.
Därför kommer snön nu. Kylan vi har haft hela vintern har dämpat snömängden kraftigt så vi har nog snudd på minst i hela landet. Fast det räcker, tro mig.

Ute på stugan krafsade vi av snön från fönsterrutorna med stekspadar så vi kunde se ut. Vi eldade tills det var 6 grader inne i stugan då tyade vi inte längre utan for hem. Då snöade det ganska duktigt.

Hemma igen bakade Maken nytt bröd, denna gång Ost och Sesambröd och det blev det godaste bröd jag någonsin smakat. Han är en klippa på surdegsbröd Maken min.
Dessa ostbröd har tagit två dagar att baka (ja, han har alltså inte knådat i ett kör ;)) och det var väl värt varje sekund. Gud så gott.

Har ni sett så fina och luftiga bröd?
 Ja, det absolut godaste jag någonsin ätit.
Högst uppe till höger är Rågchiabattan.


Sen har jag hållit på med att testa ny look på min blogg, eller site som Graaf skulle kalla det. Jag blir fort less på utseendet, skulle vilja ha en mörk bakgrund men hittade ingen jag gillade. Nå, detta får duga.
Och Fru Venus, det blåa du såg var ett litet misstag jag gjorde när jag fibblade med mina andra sidor, det som ska komma som flikar så småningom. Jag har hållit på med mina flikar i månader, ända sen dom kom hit till blogger men har ännu inte lanserat dom ;)
Så typiskt mig alltså.
Men det blåa kommer, under en annan flik ... så småningom.

Här kommer några bilder från min dag denna söndagen den 9:e januari.

Här är det oskrapade rutor som ni ser. 
När dom var skrapade med diverse stekspadar så var dom genomskinliga, dock ej rena.

Nog blir man väl sugen att dra ner byxorna och gå på dass? 
Det är mycket mer snö på stugan än hemma så det blir att trava i djupsnö för att ta sig dit.

Så jäkla grillsugen blir man ju inte precis. 
Men vi tänkte förstås sopa av innan vi börjar grilla, det blir nog bäst glöd då antar jag.
Men solpanelerna är avsopade och redo för att ladda strålar till batterierna, just nu så har vi ju inte mycket soltimmar att skryta med men vilken månad som helst så börjar den nog skina igen.

Ja. Ni ser ju!
Här har tunga snön nästan brutit av en av häggens grenar.
 Nu får man huka sig för att ta sig till bodan. Hoppas den repar sig till våren igen. 
Annars får vi leva med en halv hägg.

Avslutningsvis kommer en bild på 50-årspresenterna jag sydde till kompisen som fyllde år häromdagen.
I Thomas Styrketår fanns en litersflaska med 96 %-ig vodka. I SkepparThomas Favoritelixir fanns en liters flaska med Xanté.
Jag hoppas han blev glad, det verkade då så ;)

Styrketårenpåsen har hällor bak så man kan spänna fast den i skärpet.
Favoritelixirpåsen har som ni ser handtag som man kan bära omkring den i.
Båda sydda i jeanstyg för stadgan, inte kul om tyget skulle gå sönder.
Broderierna gjorde min excellenta broderimaskin som haft ett sabbatsår men nu har dammats av.

11 kommentarer:

  1. Tack, nu vet jag :-) Förstår om du tröttnat på snön, men bilderna är otroligt fina! Vi har haft nån plusgrad idag, så nu är det halt som f.n! Sköt om dig och njut av det goda brödet (avis, jag?) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder. Här hos mig i Uppsala har vi haft flera plusgrader i dag. Men nu har det åter blivit minusgrader. Och så har det blivit halt till tusen.
    Kram
    Margit (maxelonia)

    SvaraRadera
  3. Härligt har ni haft det :-) Vilken verklig klippa din man är som kan baka surdegsbröd. DET skulle jag önska att jag kunde!

    SvaraRadera
  4. Jättefina "tygpåsar" du sytt. JAg skulle också bli jätteglad över en sån så det tror jag nog han blev din vän.

    Väldigt fina bilder du tagit också. Ser ju underbart ut när snön ligger så där vit & fluffig, men gud så trött jag är spå snön nu., Här nere så har det regnat dessutom nu och det är vatten överallt och halt dessutom så det går verkjligen inte att gå nånstans....suck.

    Kramen i

    SvaraRadera
  5. Vilka fina foton, snö är vackert i alla fall.....men nu räcker det, med det vackra....Otroligt gott bröd ser det ut att vara..mums..God kväll//Karina

    SvaraRadera
  6. vet du, jag har allri smakat surdegsbröd! men det lååter ju så gott!
    6 grader...känns ju lagom varmt:)

    duktig du ä på att sy!!!

    vinterkram!

    SvaraRadera
  7. Bröd utan vatten alltså. Jag skulle gärna vakna av doften av nybakt bröd fast då skulle jag väldigt gärna vilja ha kaffet till. Vad fick du dricka till imorse?

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att du ska vara överlycklig över all den fina snön, jag suktar när jag ser bilderna, ljuvligt. Du skulle se hur det är här i Bohuslän. Det spöregnar på andra dagen, det stormar och all fin och vacker snö har fallit av träden och man kan inte gå ut utan att välta för det är isgata t o m i skogen.....det är asvidrigt.
    Vilka bröd han bakar din man! Och vilka fina saker du kan sy, du!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Det låter jättegott med nybakat bröd.

    Så ni hade sommar värme i stugan hela 6 grader!! :)
    Här är det på nollan idag, blåser som sjutton och isgata!!!

    Tycker att vintern kan släppa sitt grepp nu.

    Krma
    Lena

    SvaraRadera
  10. Men skojar du? Kan man brodera sådant med maskin? Du milde... Nu är jag så impinerad att jag närapå faller omkull.
    Mina symaskiner har knappt kunnat sy raksöm. Och alla stickor och virknålar jag köpt har också varit helt felkonstruerade och inte kunnat få fram en enda snygg grej. Jag måste köpa fel märke helt enkelt...

    SvaraRadera
  11. Kan man få recept på något gott och gärna grovt surdegsbröd tro? Mitt bröd blev lite för surt för mig... så enbart grot rågmjöl ska jag inte baka på mer.

    SvaraRadera