söndag 2 januari 2011

God Fortsättning på 2011!

Nu har vi kommit in i andra dagen på det nya året.
Julen är bortplockad och jag njuter av att mitt hem ser mindre plottrigt ut.
Tänk vad mysigt det är att plocka fram tomtar och allt pynt till första advent men lika mysigt att plocka bort julen när den väl är passerad!

Granen åkte ut igår och resten togs undan idag, granen barrade något otroligt mycket, så mycket att det fyllde dammsugarpåsen rejält eftersom de flesta barren stannade kvar inomhus och valde att inte följa med granen ut.

Jag har en personlig åsikt om att det beror på att granen var dansk.
Inhemska granar vet hut på ett annat sätt tror jag, för jag har då aldrig varit med om dess like. Det var barr överallt, i stackars tomtens skägg är det numera fullt med barr (tomten som får bo under granen) så den lär få en stickig övervintring, stackarn.

I onsdags åkte vi till grannstaden och införskaffade en spark åt mig. En höj och sänkbar tillika hopfällbar spark med plastbelag och herregud vilken fin spark. Tänk att det ska ta så lång tid att uppfinna en spark där man inte behöver gå omkring som en fällkniv för att ha något att hålla sig i.



Jag åkte iväg till grannen på premiärturen, och tänk vad fort det gick trots avstånden vi har häruppe. Wiiiii lät det när jag tjutande sparkade iväg.
Nu bor ju grannen väldigt nära men i alla fall. Wiii, och vips var jag framme. Fikade lite och wiiii så var jag hemma igen. Nu snackar vi 100 m men jag fick lite frisk luft och fick känna hur ont jäkla i ryggen det gör att sparka spark, för mig gäller nog promenad medelst spark, lite som en tanta med rullator. Jag är himla ung i kropp och själ, lika ung som tymplig ungefär.

Nu sitter jag och tuggar på Makens första försök på surdegsbröd. Det är otroligt surt och gott. Kul att första försöket blev lyckat, lite kompakt kanske men gott. Nu har han startat en vetesurdeg för att pröva det, rågsurdeg var dagens bröd gjort av.

12 kommentarer:

  1. Åh vad jag saknar min spark nu, den blev kvar i skärgården med exet :-( Håller med om att det är skönt när julen är ute och allt det ljusa kommer in igen! Kvällskram!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin spark, undrars var min tagit vägen, troligen gått med i nån husförsäljning när vi flyttade hit till landet. Din var superfin och det tycker jag din gran var också, den var söt!
    God forsättning
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Jag har också börjat städa bort julen, men granen är faktiskt kvar! Den är så fin och barrar i stort sett ingenting! Jag har inte hjärta att slänga ut den, men senast onsdag ska den ut. Eller torsdag.

    SvaraRadera
  4. alltsåbröderna P är riktiga hejjare på att baka! :D

    SvaraRadera
  5. Åååh en spark! Halva vår stad åker spark...

    SvaraRadera
  6. 100 meter till grannen - det måste väl var ett slags avståndsrekord där uppe? ;)

    SvaraRadera
  7. Det där surdegsbrödet ser jättegott ut.
    God fortsättning på det nya året.
    Margit (maxelonia)

    SvaraRadera
  8. Vi har också en spark nånstans.

    Det är ju ett jättebra fordon, lite svårt att få med hundarna, men jag kanske kunde få dem att dra mig:)

    God Forsättning!!

    kram
    Lena

    SvaraRadera
  9. Hej!
    jag pratade med sambon så sent som i går om att jag skulle köpa mig en spark och vi funderade på VAR man hittar dem?
    Här får de röda dukarna, mattorna och gardinerna hänga kvar ett litet tag till. Det var nämligen det enda av julen som kom fram... Men jag älskar den varma röda färgen och vill inte riktigt ha bort den ännu.

    SvaraRadera
  10. hej jag undrar om man kan köpa påsarna du hade till utlottning av dej och vad de kostar i så fall? Maila mig gärna! kram Nina
    ninnisskogisar@hotmail.com

    SvaraRadera
  11. Brödet ser verkligen gott ut!! Duktig man du har, min kan knappt koka ägg - jag menar hur svårt kan det va liksom???

    Verkar härligt med sparken, även om det bara var 100m, hahaha...

    KRamen i

    SvaraRadera
  12. Just en sån spark letade jag före jul till barnbarnen (som växt ur sin gamla och behövde en större), men tror du jag hittade nån. Nej det fick bli en Vansbrospark istället.
    Finns det nåt tillverkarnamn på din? Vore kanske lite lättare att hitta en då.

    SvaraRadera