tisdag 13 juli 2010

Renoverar nästa rum...

... aldrig tar det slut.
Nu är kammaren påbörjad. Vi har också idag varit och hämtat virke till nya verandan, nya stoora verandan där vi tänker oss ha plats med ett bord.
Då stugan byggdes fanns inte hur mycket pengar som helst så verandan byggdes ca 1,60 bred vilket inte är så mycket, det är så pass att jag kan passera utan att slå mina breda höfter i räcket. Vare sig jag eller maken är ju några lättviktare men även smala får trängas hos oss.
Vi har en bänk och två stolar som det ser ut nu, när vi äter ute vilket är varje dag under sommaren så får vi ha tallrikarna på bordet och all mat på stolar och golv. Då kan ni tänka er hur trångt det är.

Nu ska här bli andra bullar av... vi ska bygga halva verandan bredare och andra får vara så brett som det är nu, det räcker för på den sidan har vi batterilådan och lite pinaler som behövs för grillning etc.. Vi kan inte göra den bredare för då blir det svårt att ta sig till bodan utan att måsta klättra i träd för att komma dit.
Andra halvan  ska bli bredare, det ska rymmas ett vanligt bord och stolar samt lite spejs runtomkring.

Kammaren ska ikväll grundmålas. Sängarna ska vi bära ut i gäststugan så sover vi i soffan ett par nätter. Vi grundmålar tak och väggar, vi har nu mörknad furupanel så ni kan ana så fräscht det ska bli.
Taket ska inte helt otippat bli vitt och väggarna blir ljust smutsgröna, jag vill inte ha en skrikig grön utan dovt..
Vi ska vända sängarna åt andra hållet så får vi båda en vägglampa att läsa under och det ska bli så jäkla fint. Våra köksskåpar tänkte vi nästan sätta ovanpå varandra så får vi mycket plats därinne. Kammaren är 2,53 x 2,56 så ni ser att utrymmet är begränsat (en dubbelsäng 1,8 x 2,0 tar ju mesta utrymmet).
Jag kommer att ha stenkoll på ev. äckelpäckelspindlar som vågar besudla min kammare!

Bilder kommer senare när allt är klart, före- och efterbilder från hela stugan.

Vi har härligt sommarväder.
Idag kom det en välsignad regnskur men nu är det åter strålande sol.
Vi sålde vindsnurran i söndags och den gick tackocklov bra att ta ner under kontrollerade former. Förra snurran rasade ju rätt ner i sjön när vi skulle ta ned den, jag fick gå i halvmeterdjupt vatten med skor och hela konkarongen för att försöka rädda vingarna. Fick då gå över till grannen för att be om hjälp. En karl och en diskbråcksdrabbad hustru är lite för lite för den snurran vi hade då, tung och otymplig var den, en kinaimport.
Då när jag gick till grannen hade jag så tur att dom hade fest, fem karlar kom till vår hjälp och vips var snurran uppe igen. Jag behövde bara basa över gänget litegrann. Stå och se på och  se viktig ut ni vet ;)

Men denna gång gick det smidigt.
Vi har nu beställt två nya solpaneler som Maken ska montera på någon slags axel, så att vi kan vrida den efter solen och då kommer vi att ha så jäkla mycket ström att den kommer att trängas i batterierna. Maken har lovat att jag kan sy allt jag vill.
Härligt.

Ikväll ska vi äta surströmming.
Så jäkla gott.
Det är soligt, varmt och spegelblankt på havet så vi ska äta ute när det svalnar av, och njuta av smaken av en härlig surströmmingsklämma!
Vi har blivit lovad en kartong med surströmming från salteriet (Hannells Salteri/Röda Ulven) som maken fiskat åt, men det blir av årets strömming så den kommer nog till premiären. Jag föredrar fjolårets, den är mustigare och godare, men vi kan ju alltid spara kartongen till vintern. Vi är ju med i SurströmmingsSällskapet också, och får då beställa en mix av olika sorter.
Mums.
Jag bara älskar surströmming.



8 kommentarer:

  1. Vad flitiga ni er!
    Ser fram emot lite bilder :)

    Surstömmingen får ni behålla...
    Mina norska släktningar pratar mycket om surströmming efter att det tydligen har varit ett program om denna "delikatess" på norsk tv...

    Ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vad ni fixar och donar! Jag är så nyfiken på hur det ser ut :D
    Surströmming har jag aldrig ätit. Mestadels beror det på en traumatisk doftupplevelse som barn, då morfar öppnade en burk i köket och ja...sen spydde jag. Nu, när jag är fullvuxen, så tror jag nog att jag skulle kunna smaka för det ser ju så gott ut med alla tillbehör till strömmingen.

    SvaraRadera
  3. Jaa ellerhur! :D Ja det ska jag ha! :D

    SvaraRadera
  4. Well, jag kan inte säga att jag älskar surströmming, mina norrländska rötter till trots.
    Ser däremot mycket fram emot före och efterbilderna. Vårt kök har vitmålad furupanel i taket och dovgrönt målade väggar så ert sovrum kommer se ut som vårt kök! Dessutom har vi dina grytlappar i köket, det kommer bli total sammanblandning.
    Altanutbyggnad kommer vi också ägna oss åt senare i sommar. (Eller, en snickare om man ska vara noga.) Ytterligare en gemensam nämnare!

    SvaraRadera
  5. du kanske kan lära mig äta surströmming?
    ses vi på lördag förresten?

    SvaraRadera
  6. Hoppas det smakade riktigt, riktigt bra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Funderade på att ta tåget upp i höst och hälsa på, men...surströmming!? :-/ Kommer du ihåg, vila ibland!? Kram

    SvaraRadera
  8. Älskar fisk i alla former, men surströmming, Näe tack!

    Vi skulle köpa fisk när vi var vid kusten, snacka om att det var dyrt!

    färska räkor 298 kr/ kilot!!!!

    det blev i alla fall färsk rödspättafile, Mums!!!( det kostade 133 kr för ett havlkio)!!!
    Men men!!!Gott va det!!!

    Kram

    Lena

    SvaraRadera