söndag 4 juli 2010

Lyckat värre!

Körningen igår blev otroligt lyckad, vädret höll i sig och passagernarna njöt av färden och av maten.
Lovorden slutade inte hagla, jag önskar jag var med så jag fick suga åt mig av berömmet, men jag fick lite på Jannes ord. Det var folk från Pitetrakten samt några söderifrån. En karl var från Hemmingsmark, och då fick Maken chansen att briljera (som jag berättat för honom förstås) med en skröna eller eventuellt en sanning, och det var att i Hemmingsmark- går det för en så skriker alla!
Tycker jag är vansinnigt kul, och det tyckte karln från H-mark också, vilket var tur annars hade det ju blivit pinsamt.

Maten fick högsta betyg. Nubbesalladen särskilt, och den är god faktiskt, kan ge er receptet senare för er om ni är intresserade av enkel och god sommarmat.
Det blåste av och till ganska rejält, men som tur var så var blåsten på AV så fort dom skulle åka båten så det gjorde inget.

Idag så fick jag dock hjärtat i halsgropen, inte av gårdagen utan av ett samtal som Janne fick. Det ringde en försäkringskille och frågade om vår bilförsäkring, var vi hade den t.ex. Vi satt som fågelhålkar bägge två. Hjärnorna arbetade men utan resultat. Vi köpte  ju bilen i september och fick en provförsäkring som kostar väldigt lite, ni vet säkert vad jag menar.. men sen då? Vad har vi haft sen dess? Vi lovade kolla upp det till på torsdag då han skulle ringa igen.
Herregud, obehagskänslorna levde lattjolajban i magen. Vad fan har vi haft? Har vi varit utan i 3-6 månader? Har vi en sjujäkla räkning att vänta på trafikdelen som är på över 200 kr/dagen (eller nåt sånt)?
Fasan stod högt i stugan.
Inget jäkla minne alls, jag hade klart för mig att inget brev om att försäkringen löpt ut hade kommit men inte heller något minne av att jag betalat något eller fått något försäkringsbrev.
Panik.

Vi åkte hem i flygande fläng, skönt med snabbgående båt ;)
In i kontoret och började slita i pärmarna. Först kollade jag försäkringspärmen men inget sen 2007 stod på bilens flik.
Jäkla skit.
Kollade lösa papper... hittade till slut en autogirosammanställning från Folksam där bilen var med. Pust! Gick då tillbaka till föräkringspärmen och DÄR, bakom rätt flik, bakom fliken Skoda Octavia fanns förs.brevet med stort F, prydligt insatt.
Jo, Maken hade ringt och bokat, ingen av oss har något minne av det men det måste han ju ha gjort.
Kändes som en rejäl lottvinst!
Lycka!

Jag är riktig jag. Ordningssam så det förslår, känner mig jättenöjd över min reda i pärmarna, synd bara att jag inget minne har. Skyller på sjukdomen Fibromyalgin, ett av symtomen är bl.a minnessvårigheter, säkert pga att hjärnan har fullt upp med värken och då kommer minnet och andra funktioner i andra hand.
Så där, viktigt att kunna bortförklara sig när minnet sviker.

Det var min namnsdagspresent det! Grattis Ulrikorna på namnsdagen och jag då i synnerhet.
Tadaa!

7 kommentarer:

  1. är det ulrikadagen? grattis :D
    tur att den var försäkrad, blir hiskeligt dyrt annars!

    SvaraRadera
  2. Grattis!! Mysko variant ni har, här får man inte brickor till bilen om du inte har en färdig betalt försäkring... Tack, recept på nubbesalladen vill jag gärna ha! kram

    SvaraRadera
  3. Ulrikadagen? Grattis!
    Måste bara fråga, Fru Venus, brickor? Vad?

    SvaraRadera
  4. Grattis !! Håller med Pillargontanten, Brickor; vad då för brickor!

    Vi har inga brickor här ialla fall, tror jag!!!

    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  5. Grattis!
    Så här dagen efter.

    Det du skrev om försäkr...(vadå?) håller jag som bäst på att förtränga då jag HATAR allt sånt där pappersgöra som har med pengar och sånt där att göra.
    Tvi tvi tvi.

    SvaraRadera
  6. jag är INTE ordningsam....så tyvärr har vi många gånger ja varenda gång vi bytt bil, åkt på sån där dyr 200kr perdag försäkring...ska minsann skärpa mej!!

    kram på dej!!!!!

    SvaraRadera
  7. GulleGrattis till dej!
    OCH stoooora kramen!

    SvaraRadera