torsdag 22 juli 2010

Före-och efterbilderna!





Före-gamla kaminen och tjusiga hörnet

Efter-nya kaminen och färdiggjort och stiligare hörn.

Före-soffhörnet

Efter-soffhörnet med nya köksskåpsskåpet med sin vitbetsade skiva. Där dramat skedde, på vänster dörr och hela golvet framför och under, där spillde jag vitbets som bet sig fast så jäkla innerligt.

Efter-mot köksbordet

Före-nya väggen mot köket

Efter-mot köket och med en ny hatthylla.

Före-kammaren renplockad inför målningen.Tänk er tak och väggar i mörknad furupanel.
 Mörkt och murrigt och med en massa spindelliknande kvistar. 

Efter-kammaren. Makens hörn.

Efter-kammaren. Mitt hörn. Nu har även jag en läslampa ;) och en hylla att lägga glasögonen på.

Efter-kammaren. Vi snodde på sängarna som tidigare stod andra vägen, och där fönstret tog bort min chans till att få en läslampa. Nu används väggen vid fotänden till att hänga upp tvättsäcken (med segelbåtar på, egenhändigt sydd som en kappsäck, rymmer multum) och kläder på. Garderober är ju svårt att få in på 2,5 m x 2,5 m, men nu har vi iaf var sitt skåp.

Efter-kammaren. Mitt klädskåp med symaskinen ovanpå. Ännu har vi inte fått tag i skivor som ska vara ovanpå skåpen så jag har täckt skåpen med dukar.


Jag är så himla glad att vi nu är färdiga inomhus. Köket tog vi ju för ett par år sen, tog in köksinredningen som var i gäststugan och som faktiskt passade perfekt i vår stuga, vi kaklade och gjorde nya väggar. Det blev kanonfint, mer bänkytor och kylskåpet högre upp.
Nu är både storstugan och kammaren i toppskick. Det är en glädje att titta mot kammaren idag, det är så himla fint och fräscht.
Jag ska sy ett draperi som ska hänga under bänkskivan i köket, det ska dölja verktygslåda och liknande och det kommer att se mer prydligt ut när draperiet är på plats.

Vi ska börja riva verandan efter helgen. Nästa projekt är alltså redan på gång. Maken börjar känna sig sliten men sen när verandan är på plats så har vi bara småprojekt kvar, något fönster att kitta om t.ex. Fördelen med verandabygget är ju att det sker härute, inget jäktande iland krävs.
Idag är han hemma och röker sik.Det blåser för mycket för att han ska köra ut till stugan mellan varje moment, det småregnar och inatt ska det blåsa upp till 18 sekundmeter, herregud det blir en blåst att minnas det. Västliga vindar i dom dimensionerna betyder att det blåser rakt på stugan, antar att kattluckan står rätt ut, inåt sett. Bör kyla ut stugan fort. Däremot är det konstigt nog varmt ute, klockan är snart 18, det blåser kuling och ändå är det 20 grader och lite klibbigt känns det som.

Vet ni vad mer jag gjort?
Jo, i fredags drog jag och Maken iväg 05.30 med båten in till land, hoppade (nja, slet mig med svårighet) in i lastbilen och körde 45 mil för att se på en nobbingmaskin, en strömmingsrensmaskin som vi varit på jakt efter i många år.
Vi köpte den!
Sen for vi 45 mil tillbaka igen.
Det var väl ca 27-29 grader där vi var, fullt med stickande och bitande insekter och vi var så himla trötta när vi kom hem igen. Vi kom hem 22.30 och då hade Maken kört hela långa vägen själv, jag har ju inte lastbilskörkort, och jag hade så ont i ryggen att jag ville kräkas.
Problemet var att det ju inte går att halvligga som man kan göra i en personbil så jag satt i elva timmar, jag vred mig och försökte ändra läge men det var svårt. Ischiasen kom tillbaka som ett brev på posten, och jag har kvar eländet ännu. Det tog på krafterna kan jag lova.
Lyckan att ha fått tag i en sådan maskin bleknade lite när sviterna efter resan blev allt mer märkbara. Nå, nu är det ju gjort och jag lär inte åka 95 mil lastbil på samma dag igen.
Vi var bortbjudna på lördagkvällen och det kan ni ju tänka er hur kul det var. Kunde ju inte sitta annat än på sidan, benen domnade direkt. Blev en tidig kväll, vi somnade efter 21 framför tv´n och sov tio timmar. Lördagen kändes lika bakisaktigt som söndagen, trots att ingen alkohol förtärdes.
Vilken fin form man är i alltså. Det tog flera dar innan jag kunde gå ordentligt.

Men nu är det bättre, och nu är det ju färdigt inne så nu kan jag njuta i fulla drag. Imorgon ska det rökas lax så då tänkte vi försöka få mig iland också och kanske åka på en liten shoppingtur. Det ska blåsa så hårt att det ännu är osett om jag tar mig iland.

Nu ska jag ut och kolla lite hos en del av er, resten tar jag senare för nu börjar strömmen ta slut i datorn, det går också så segt ibland att jag inte orkar studsa runt hos er, även om jag vill. Ibland orkar jag inte kommentera heller för allt tar sån jäkla tid. Hoppas ni har överseende med mig, nästa gång jag är hemma längre ska jag ta igen förlorad bloggläsetid ;)
Ha det gott alla!
Tadaa..

19 kommentarer:

  1. Vad snyggt!!!
    Hoppas du snart är bättre!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Gud vad snyggt det blev! Vilket jobb ni gjort :D
    Hoppas ryggen slutat bråka med dig och att du mår bättre snart.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Jävlar i havet vad snyggt det blev!! Den där gröna väggfärgen är jättefin! (ja, jag va lite skeptiskt..) Förstår att du trivs därute, men snälla vän, vila ryggen... Massor med kramar! :-)

    SvaraRadera
  4. Jättefint!
    Ni är ju kanonduktiga, och vilka härliga färger!
    Himla snyggt att måla de furafärgade väggararna gröna, verkligen!

    SvaraRadera
  5. EN gång ska jag se det här 'på riktigt'!!!! (beåfå?)

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev! Men så har ni ju jobbat hårt också... Hoppas ni hinner njuta lite också!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. SÅ himla snyggt! om du bara visste hur mkt jag suttit och lyssnat på vikingarna i den stugan med farmor, och skrivit brev till brevkompisar och spelat kort!

    SvaraRadera
  8. Ulrika!
    Ni ska vara såå nöjda för det blev så himla snyggt!!
    Njut nu av er FIINA stuga :)
    Kramar

    Ps:
    Det är 5:e året som det är gårdsfest hos oss och vi blir bara flera och flera för varje år :D

    SvaraRadera
  9. Men shitto, vad snyggt!!!
    Alltså, skitsnyggt!

    SvaraRadera
  10. Sabina Rönnkvist24 juli 2010 kl. 09:53

    Hej och hå vad ni jobbar på i sommarvärmen!
    Jag blir riktigt avis när jag ser hur fint ni fått, vad ni är duktiga. Önskar att jag kunde inreda så snyggt

    Jag kanske måste anlita er till vårat nya hus ;)

    //Sabina

    SvaraRadera
  11. Så fint, så fint, så fint!!!
    Nästan precis en sådan där blå skänk som du har på första bilden har jag också! När någon dör knarrar det i den. Den är ett arv efter min farmor. Jag blir så avundsjuk på människor som kan få till de så där snyggt och bra i sina hem! Är avundsjuk på dig alltså. Stor Kram.

    SvaraRadera
  12. Hej på dig!

    Jag råkade trilla in via en annan blogg, massor med vackra skapelser måste jag säga. Liksom dig lider jag tyvärr oxå av FMS & har det oftast väldigt tungt. Hur har du det med din sjukdom? Om du nu vill berätta förstås! =) Så fort jag orkar & hinner så pysslar jag oxå med allt som går att pyssla med, jag syr mycket lapptäcken & har framförallt en blogg som handlar till största delen om scrapping & jag är med i designteam för olika butiker men det står även del del personligt om mig som människa. Därför har jag nu startat en ny blogg där jag tänkte skriva om mer den personliga delen framöver.

    Du är jättevälkommen att kika förbi mina bloggar, skulle vara roligt att få kontakt med någon fler i samma situation.

    Scrap blogen: www.mysmumlan.blogspot.com

    Nya bloggen www.badgirlsconfessions.blogspot.com

    Jag har även en hel del utlottningar med scrapprylar & kommer nu oxå ha en hel del i den nya bloggen med vinster såsom skönhet, inredning etc.

    Ha det gott & hoppas att vi hörs, kramar Ulrica i Östersund

    SvaraRadera
  13. Guud va snyggt det blev!!!! Ska genast säga till gubben att vi ska måla vår panel i köket!!!!!

    Kram

    Lena

    SvaraRadera
  14. Agneta. Jo, jag är bättre även om jag nu åter känner ischias varje dag. Fast bättre ändå.

    Gafflan. Tack, jag är jättenöjd och jag tycker det blev himla snyggt själv ;)
    Ryggen är lite bättre även om den strejkar fortare nu.

    Fru Venus. Jag var lite skeptisk själv när jag såg det gröna under torkningen. Den gröna jag valt kändes inte som den som blev målad liksom. Nu när allt är uppe på väggarna tycker jag den är perfekt. Tur det ;)
    Jag är jättenöjd.

    Pillargontanten. Det blev jättefräscht med grönt, även om värsta lila färgen skulle känns snygg den också, även om jag inte gillar lila. ALlt blir bättre än furun...

    Osloskånskan. Du är såå välkommen! Sväng höger i rondellen så är du här ;)
    Jag skulle älska att du kom hit!

    Elisabeth. Jag njuter i fulla drag. Just nu lite less på allt man tänkt göra men jättenöjd över det som är gjort. Nu njuter jag!

    Malla. Du är välkommen att hälsa på, men några Vikingar kommer du inte att få höra ;)
    Spela kort är helt ok, men Vikingarspelas inte inom våra väggar!

    Monica. Tack, vi stormtrivs. Kul med gårdsfester, särskilt när dom är lyckade kanske. Är lite avis faktiskt.

    Nilla. Tack! Det känns så härligt att ha fått klart inomhus. Känns extra fräscht i kammaren jämfört med den murriga panelen. Det känns dessutom mer rymligt nu, trots att vi har en möbel till därinne.

    Sabina. Jag är säker på att du inreder himla fint. Har ni flyttat till nytt hus? Spännande.

    Knasterfaster. Denna blå byrå är ett arv efter min farmor också. Synd att den är så ful bara. Där den stått i sjuttio år har det varit blått och därför blev den blå också.
    Den luktar dessvärre inte gott inuti, där vi har haft våra kläder. Så många år i ett gammalt hus har gjort lukten unken.
    Nu kör vi Ikea style på klädskåpen istället. Luktar nytt och fint ;)

    Ulrica. Välkommen hit! Jag ska kolla in dina bloggar så småningom, jag tampas nu med långsamt bredband och batterisvag dator, men sen ska här bloggas och bloggläsas! ;)

    Lena. Du kommer inte att ångra dig. Maken var lite tveksam först för han ville inte tappa träkänslan, men nu är han också nöjd. Det är ju träkänsla även om det är målat. Vi njuter av fräschheten!

    SvaraRadera
  15. Ni har jobbat på BRA!!!! SUPER FINT har det blivit!!!
    Jätte kul att få se före och efter bilder!!
    Det vattnas i munnen när jag tänker på rökt Sik:)
    Stackars stackars dig, hoppas du aldrig mer får för dig att åka 95 mil i lastbil på en och samma dag igen!
    Håll i hatten....och katten....
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Vilket oerhört lyft!! Skitsnyggt och läckra färger.

    SvaraRadera
  17. Okej, nu förstår jag mina sjukt snygga grytlappar lite bättre. Ni har alltså både smak och begåvning. Makes sense!
    Mitt hem ser nu ännu värre ut när jag ser mig omkring.

    SvaraRadera
  18. Krya på dej!

    men oj vilken förändring! wow vackert!!!

    SvaraRadera