lördag 3 juli 2010

Igår var en hektisk dag med ärenden på stan (hatar att gå på stan), städning av fiskebåtens hytt inför dagens körning turister samt lite tvättning och rökning. Alltså inte cigarettrökning utan rökning av fisk.
Det blev en heldag iland trots att jag trodde det skulle bli en ganska kort sväng, som vanligt alltså. Jag hann bli orolig för katterna också, tänk om hundfan kommit tillbaka och skrämt upp katterna i träden eller bitit ihjäl dom.

Dom var i säkerhet. När jag till slut kom ut, helt färdig och knakig rygg, så fann jag Homer liggandes på köksbordet (dom får det, dom har särskild filt för just detta) och Hjördis stod på verandan men när hon såg mig blev hon rädd och försökte fly in.
Hon blev då så himla glad när jag ropade på henne och hon såg att den inte var någon hemsk person utan en helt fantastisk kattmamma och kom springande mot mig.

Homer är fortfarande spak och är helst inomhus eller max femton meter från bron, vilket jag tycker känns skönt och jag hoppas det håller i sig, jag gillar inte det han kan vandra omkring på walkabouts långa turer om nätterna. Vill ha djurisarna hemma.
Vi säger djurisar, ni vet från reklamen på tv? Tycker det är så gulligt.

När sen Janne kom ut i nya lilla skrotbåten så ville han fara ut och reka dit dom är på väg just nu i detta verkliga nu, Trutskär, sagt och gjort vi hoppade i mellanbåten och drog iväg. Där träffade vi trevliga människor så det blev att prata ett bra tag innan vi kunde fara hem igen. Jag fotade lite för att kunna lägga ut på hemsidan senare. Det är båtklubben som har ett ställe där på Trutskär med bastu, grillkåtor och vanliga grillplatser, möjligheter till att äta inomhus samt dass. Mycket fint ställe.

Hamnen på Trutskär

Stora stugan, grillkåta (en av dom) och bakom allt ligger bastun..

Vy från bastun går ju inte av för hackor, eller hur? Ganska fint måste jag säga. Fin bastu och fint läge.

Sen åkte vi hem och rensade strömming. Det var hur varmt som helst och jätteskönt att sitta på kajen och rensa strömming, jag skinndrog fileerna till min gravade strömming med löjromssås och Janne drog ryggben för glatta livet.
Sen åt vi rökt fisk, strömmingsflundror och kokt potatis. Så himla gott.
Sen kraschade jag i soffan och det tog hela kvällen och natten innan ryggen slutade skrika och bara mumla lite värksamt. Jag är såå himla less på detta stadium kan jag tillägga.

Jag tog också rätt på tvätten som skedde för några dar sen, den lilla skada tvätten tog när den föll två meter ner på skogsmarken har jag skakat bort, hoppas jag, inga frakturer av fallet bara lite skrapmärken i form av frömjöl och kottar.
Det är så jäkla typiskt när man tvättar mycket att den faller ner och skitar ner sig direkt. Nu har den emellertid torkat klart och ligger hopvikta i sina lådor/väskor/golv, skåpen från Ikea som ska vara i  kammaren sätter vi upp när vi målat därinne.

Nu efter dagens körning så får Janne semester. Det ska bli skönt att inte ha en massa måsten hela tiden, en stress inför nästa sak som det varit hela våren. Janne tror att han ska kunna glassa omkring på stugan en hel dag men jag vet bättre. Han är rastlös och han kommer säkert att åka hem för att göra en massa småprojekt som vi har men det gör ingenting. Det är småprojekt som inte tar så lång tid varje enskild sak.
Det som kommer att ta tid är ju utbyggnaden av verandan här på stugan, men då är han ju här och kan ta pauser mellan rycken.

Sen ska vi måla tak och väggar i kammaren, jag längtar till vitt tak och gröna väggar! Nu har vi mörknad furu med en massa spindelliknande kvistar överallt och det kommer att bli så skönt och harmoniskt med målade ytor där eventuella spindelkräk kan avscannas direkt och inga lurjäklaspindlar (kvistar) som inte är spindlar utan som bara låtsas..

Ni ser att här vilar ingen vila och ingen ro ;) projekt finns i massor det gäller bara att försöka sålla ut dom som ger mest och tar minst.

5 kommentarer:

  1. Vänta lite,.... skulle bara torka av skrivbordet från dräggel :)

    Jag älskar strömmingsflundror, rökt fisk ohhh, nu börjar jag dräggla igen:)


    Kram

    Lena

    SvaraRadera
  2. Halloj Jungman Jansson :-)
    Jag har ett svagt minne av att du skulle slappa och ta det lugnt mellan varven där ute på stugan!? Nåja, huvudsaken är att du har det bra (och står ut med värken..) KRAM!

    SvaraRadera
  3. Tycker det verkar vara lite för mycket jobb, eller?
    Jag skulle vilja vara med er när ni sitter där och rensar strömming och sedan få njuta av godsakerna!
    Kram på dig och var rädd om dig!!!!!!
    Varma kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Mitt stora projekt idag var att laga mat. Det är för övrigt ett projekt jag ägnar mig åt varje dag, så plats för några fler ditos finns inte!
    Är som vanligt djupt imponerad av din fixarkapacitet.

    SvaraRadera
  5. trutskär, det måste nog vara ca 100 år sedan jag var där.

    SvaraRadera