lördag 10 juli 2010

Herregud vilket drama det blev!

Jag har just genomlevt ett drama utan dess like. Det blev gråt och tandagnisslan som resultat av dramat som nyss utspelade sig inne i vår stuga. Gråten stod jag för och tandagnisslandet stod Maken för.

Vi har ju satt upp två Ikea-skåp a la köksöverskåp i vår storstuga. Till dessa kom maken ut idag med en skiva som vi skulle lasera som topp på skåpet. Maken sågade (trots fallet i båten igår då han slet sig i axeln och slog sig blå på låret) till skivan och jag laserade den ute.
Vi lade den på sin plast och hökögat Janne skådade att det var lite tamt med vitlasyr på framkanten så jag tog en svamp för att bättra på lite.
Hur gick det då?
Åt helvete!
Såklart, vad annars?

Jag duttade försiktigt med svampen, skulle sätta på lite mer färg och vickade till flaskan lite. Tror ni inte att jag sprutar vitlasyr över hela ena köksluckan (svart) och på hela golvet runt skåpet. Vårt nylagda laminatgolv.
Jag fick panik.
Kan inte säga nåt annat. Sprang och hämtade en trasa med vatten och försökte torka bort eländet. Tror ni det gick bort?
Inte ett enda dugg. Satt som berget, två sekunder och det var torkat fast det satans eländet!
Vad göra annat än att storgråta och vandra omkring i chock??
Jag såg hela renoveringen gå i stöpet. Man kan som ni vet inte plocka ut klickgolvsplankor hur som helst för att byta, och ett helt hörn var ju drabbat.
Maken sprang ut.
Jag slet fram en flaska men såg att det var lampolja så jag slet fram en annan, allt medans jag hickade och snorade. Maken kom in och frågade vad jag hade, laahacknahafta snyftade jag och han sa bara PRÖVA

Jag prövade och lite försvann, Maken gnodde med något papper som sen visade sig vara indränkt i bensin, och med gnoende och torkande fick vi till slut bort allt. Maken slet lös dörren och tog ut den och dränkte den i bensin och han fick bort allt den underbara mannen.
Jag torkade sen golvet i hörnet med såpa, flera gånger så att det inte skulle bli fula torrfläckar där bensinet torkat ut ytan.
Ny syns nästan ingenting, jag som vet kan skönja var fläcken var men det är knappt.

Jag är helt slut. Vilken pärs.
Igår föll  maken i båten och slog sig gul och blå, idag raserar jag halva stugan och man bävar ju för morgondagen.
Då kommer köpare till vår vindsnurra som vi ska sälja då kajen den är fäst i sakta verkar åka till havs. Vår nya fina kaj har ju farit illa i vinter så bättre sälja vindsnurran än att den ska rasa och gå sönder. Istället ska vi köpa två nya solpaneler till stugtaket, det ger mer energi har vi märkt.
Hoppas allt går vägen med det och att inget drama sker.

Hjördis har svullen tass, ett drama i sig. Om det kommer sig från att hon klättrat och stukat ena klon eller om hon har slagit till någon geting el.likn är svårt att säga, ont har hon iaf stackarn. Vi får se på någon dag om det ger sig.
Nu ska jag gå ut i bastun, perfekt nedvarvning efter draman i renoveringsklassen.
Sen strömmingsflundror och en bra film.
Sommaren är fantastisk! (utan draman då förstås)

13 kommentarer:

  1. Hjälp, jag får hjärtklappning bara av att läsa ditt inlägg. Och så förstår jag varför jag aldrig ger mig på att renovera. Jag skulle helt enkelt inte överleva.

    SvaraRadera
  2. åh herrejäkulen! :(
    Jag är glad att ni fick bort det!
    Kram till er båda :)

    SvaraRadera
  3. Tänk att det alltid ska jävlas! Vi har målat tak och gammal (med betoning på GAMMAL) papperstapet i gästrummet i stugan.... Tapeten lossnade med målartapen och taket är målat tre ggr (vitt på pissgul furu) men syns det, nähä då... Håll koll på kissen med sjuka tassen och varva ner nu vännen:-) Du, förresten, vad betyder en svart/röd prick ute på havet?

    SvaraRadera
  4. Herregud vad nervpirrande!!

    Det var iallafall bra att ni fick bort den oönskade färgen :)

    Hoppas det går vägen imorgon och att Hjördis kryar på tassen...

    Kramen

    SvaraRadera
  5. Ack ja.....men det är ju bara ett golv i ett kök.....visst hade det varit värre om mannen slagit sig sönder och samman totalt.....säger förståndiga jag.....jag hade blivit fullkomligt vansinnig om det hade hänt här, jag lovar.
    Lördagskram
    Agneta

    SvaraRadera
  6. Oj, oj, oj....
    Vilket drama!
    Tur det gick bra!
    Ni har nog haft era dramor, för den här sommren nu, så det kommer nog att gå kanon med vindsnurran i morgon, ska du se :O)

    Kramen!

    SvaraRadera
  7. oh men tjenamorrs...en ska är säkert, det r i alla fall action där uppe i norr:)))))

    sånt låter annars som nåt jag skulle kunna göra:) kramen på dej!

    SvaraRadera
  8. Det där låter obehagligt likt mitt liv. Bara någon liten grej man ska fixa... och så blir det katastrof, panik och massor med merjobb. Fast hade det varit jag hade lampoljan troligtvis hamnat på golvet.

    SvaraRadera
  9. *tar mig för pannan*

    Ja jösses vilken dramatik.
    Hollywood nästa!!
    För dig (U)Lrika!!

    Sköööööööönt att det löste sig.

    SvaraRadera
  10. Helt otroligt!!! Ibland är det bara så, att vissa dagar går allt så jäkla snett...men det du skrev tog nog priset´. Era stackare!! Hoppas att ni kan njuta nu efter all uppståndelse.
    Ha det så bra i värmen.'
    Kram Milla

    SvaraRadera
  11. Nilla. Jag tvivlar på att du är lika klumpig som det jag är så du kan lugnt renovera, fast börja i mindre skala ;)
    Lasera bordskivor är liksom på extremnivå ..

    Malla. Jag tror att mina tårar löste lika bra som bensinen ;)
    Nu syns inget tackocklov.

    Fru Venus. Gammalt gulnat trä kan vara finurligt, men vi har fixat det genom att lyssna på färgförsäljaren ;) och grundat före. Annars brukar vi bara lyssna lite och göra som vi vill ändå.

    Monica. Hjördis har friskat på sig i tassen. Turligt nog. Vi har också hämtat oss från pärsen även om det är knappt.

    Snäckskalskalendern. Jo, jag var livrädd för makens hälsa, men golvet var nog hemskt.
    Byta det skulle inte vara kul, ta lång tid och vara dyrt*sucka*
    Allt löste ju sig till det bästa.

    Pillargontanten. Vindsnurran gick superlätt att få ner i ett stycke. Tackocklov!

    Gladmymlan. Här är fullt ös både på gott och ont. Nu är det lugnare och skönare...

    Fat Lady. Det hade lätt kunna hända att lampoljan skrubbats in i golv och lucka, med min vanliga tur. Men nu fixade det sig på bästa sätt. Har ännu inte fattat att något löste sig till det bästa!

    Annika. Hollywood har redan hört av sig. Väntar på stor gaget!

    Milla. Nu njuter jag. Fast idag ska vi börja måla kammaren så ännu är vi inte i mål ;)

    SvaraRadera
  12. Amen hallå..kokar in på din blogg för första gången o hamnar i värsta actionrullen ju.. Vilken attans tur färgen gick bort o ingen av er skadade sig i paniken..ha en fortsatt trevlig o förhoppningsvis lugnare dag önskar engelsson

    SvaraRadera
  13. Åhnej, sånt drama klarar man sig bra utan.

    SvaraRadera