måndag 19 mars 2012

Jaha, gud vad många siffror det finns. Och hur man kan kombinera dom i det oändliga. Kasta om dom går visst också bra.. har jag hört.

Annars då?
Har ni tråkigt och vill höra om en kort historia som blivit lång kan ni ju läsa hos mig. Annars kan ni ju gå till någon som är lite mer kortrandig än vad jag är.. tipsar lite bara..

.
.
.
.

Jag har befunnit mig och är alltjämnt i väntans tider.
På många olika saker, vissa roliga och andra mindre roliga. Som livets blandning tenderar att se ut.
Igår väntade jag på att jag skulle få en släng av extrem intelligens men den kom aldrig. Jag har nämligen ägnat en stor del av min tid till bokföring. Alltså, jag undrar om jag inte skulle ha blivit revisor istället för arbetsterapeut, särskilt som jag knappt hann jobba som sagna terapeut innan jag blev sjuklig och mindre tymplig.
Jag hade haft mer nytta av revisorutbildningen nu kan jag säga.
Synd att jag då inte visste vad jag vet idag.

Nå, denna släng av smarthet missade mig med en dryg meter så jag fick stöta och blöta istället, papper, siffror, kolumner och allt jäkla skit som hopar sig och vimsar omkring utan att ens försöka se ut som ordning, och nu har jag kommit så långt att papperena stämmer så när som på en ynka krona.


Åh, det är rasande roligt att skriva upp alla kostnader för varje konto, pricka av och sen efter lång tid och många många prickar senare ändå se att det inte stämmer trots noggranna kråkfötter, pilar och parenteser.
Det som i avprickningens tid var solklara pilar dit kronorna hörde och motpilar som visade vilket konto som blivit felkonterat, blev när eftertanken skulle tänkas helt jäkla otroligt virrigt och inte helt otippat fel i slutänden.
Undrar om jag inte ska göra ett försök med bokföringsprogrammet ändå? Jag har dock skrivit ut hela manualen och det är ju ett steg i rätt riktning. 175 sidor med trevlig läsning har jag framför mig. Jättekul... eh..host..!


Först var det 1199 kr för mycket, sen 802 för lite innan det blev lite för mycket igen och så har det hållit på.
Skam den som ger sig heter det ju och jag är ju rätt skamlig av mig, men se ge mig... Icke!

Eller lite kanske, nu när jag tänker efter är väl en ynka jäkla krona ingenting. Vad får du för det? Inte en kola ens.
Jag tänkte inte rådfråga revisorn om den ynka kronan, jag kanske "glömmer" den innan allt är klart och då är det ju dumt att fråga och sen behöva låtsas som att det regnar när han frågar hur det gick med den jäkla kronan...
Där var det nog en smartflash som slog mig. När jag kom på detta. Vinddraget av smarthet som liksom duttade till mig lite gav mig denna smarta idé.

Fast hur det nu gick så såg ju revisorn den lilla yttepyttemarkeringen som visade på den märkligt borttappade kronan och då informerade han mig om att Skatteverket struntar i om det misstämmer under en hundring, för enskilda firmor.
Hurra och yippi på samma gång. Skit i kronan alltså. Nice.

Nu är det nästan färdigdeklarerat när han lika var här, så vi tar det sista när han kommer för den riktiga deklarationen, nu var det bara lägeskoll inför året. Går vi under eller klarar vi oss en stund till?

Vi verkar klara oss ett tag till.
Det känns ju skönt.

Nu ska jag åka och hämta pizza.
Det ska bli gott.

Det förtjänar jag med tanke på hur jag slitit med siffrorna. Maken har lovat mig en fin present som tack för allt arbete. Vi har räknat ut vad vi tjänar på att jag sköter den här biten och det är rundliga summor, tro mig.
Jag undrar vad jag ska få.
Ett bokpaket, en tiara, en korvbit... listan kan göras lång.
Kanske en sådan här ljusdekoration/tavla/lampa. Har suktat länge efter en sådan eller liknande. 
Niklas originella heter stället man kan köpa dom från.


8 kommentarer:

  1. Beundrar dig som orkar hålla på med siffror.

    SvaraRadera
  2. siffor hit och siffror dit, den där boken du läser, är den bra?

    SvaraRadera
  3. hujedamej jag jobbade med bokföring ett tag...jiddrans när det inte stämde på en krona när ;-))

    SvaraRadera
  4. Själv känner jag för första gången ett litet sug efter att jobba med siffror. Att inte få ihop det på sista raden är faktiskt lite av min talang.

    Undrar lite som Malla jag med, om boken.

    SvaraRadera
  5. satt oxå med bokföring igår

    SvaraRadera
  6. Hoppas det roliga är roligare än siffror. Kvällskram :-)

    SvaraRadera
  7. Nämen siffror som är så trevligt!
    Och när det går på plus är det ju riktigt trevligt.
    Om jag vore du så satte jag igång med det där bokföringsprogrammet - datorn tjuter om man skriver fel och allt annat gör den själv. Busenkelt!
    Hoppas pizzan var god och jag tycker du ska få en jättefin present!
    Kramar

    SvaraRadera