onsdag 11 januari 2012

Jag är ond.

Nu har jag ondgjort mig över hur saker och ting styrs i min hemkommun. Här ska det läggas ner än det ena och än det andra, vilket jag är säker på är början till slutet för Kalix Sjukhus. Efter vårt sjukhus finns ett antal kandidater till var sin nedläggning och så vips står vi med ett enda jäkla sjukhus att åka till. Här ska sparas vet ni.
Det ska alltid sparas. Nu ska vi spara in på vår vård och på vårt sjukhus. Antar att landstingsrådet har egen agenda som den galningen jobbar efter. Toppjobb kanske.

Nå, nu är det nya tider.
Ett tips, funderar ni på att sätta fingrarna på en het platta-gör inte det! Ett tips bara.
När jag var fem år satte jag bägge händerna på en stor stor värmeplatta i någon slags servering när pappa tävlade i en skidtävling. Det gjorde vansinnigt ont. Jag fick välja vilket godis jag ville. Jag minns ej vad jag valde, en liten chokladbit valde jag men vilken minns jag inte. Jag var ett blygt barn.

Häromdagen så skulle jag pilla bort ett skräp från spisplattan innan jag satte på den. Den var redan på. Det gjorde ont. Jag ångrar mitt tilltag. Jag har fått liksom platta fingertoppar. Snyggt. Inte.

På självaste nyårsafton skulle jag ta ut en form med Hasselbackare och använde en blöt grytlapp. Jag ångrar det också. Jag fick spola fingrarna i iskallt vatten länge länge.

Nog med tips från Husmodern.
Men apropå husmodern så är det ju min nya hobby att syssla med hushållssysslor. Det går ganska bra. Det har varit trögt att komma igång men sen nu jäklar. Igår gjorde jag kåldolmar. Det gjorde min farmor när jag var barn. Sen dess har jag inte ätit det förrän jag låg inlagd i höstas. Jag hatade kåldolmar när jag var liten, åt bara dolmen liksom.
Nu jäklar vad gott det blev. Är man inte en husmoder i de platta fingerspetsarna när man gör kåldolmar?

Jag tror man är det. Jag är då det.
Själva kåldolmstillverkningen renderade i x antal svordomar då kålen inte ville släppa från skallen. Sen brände jag mig ju på plattan och sen så var det pillrigt att pilla in dolmen i kålen utan att det gick åt fanders och sprack.
Men gott blev det. Vi smakade en igår.
Vi ska äta fler idag.

Har jag förresten informerat er om att jag slutat bita på naglarna? Efter 44 år! Eller jag bet väl inte så mycket i spädbarnsåldern men ni fattar. Nu biter jag inte. Jag känner mig vansinnigt duktig.

Och sen, ni ser vad mycket jag har att berätta... så är jag numera Wordfeudare. Herregud så kul det är, jag släpper nästan inte mobilen längre. Det är så kul att spela även om jag förlorar ibland så det riktigt dammar om det.
Jag vinner ibland också. Och svär över c,z,x,h,y,u när det inte finns passande bokstäver att kombinera dom med. Men kul är det! Wordfeudar ni?

11 kommentarer:

  1. För att börja från slutet: jag WF:ar inte, då jag misstänker att det är oootroligt beroendeframkallande och jag skulle inte få något annat gjort.

    Kåldolmar har jag aldrig gett mig på att göra själv, jag gör fuskvarianten kålpudding istället. Mycket enklare - och jag gillar kål!

    Sjukhuset, ja... *suckar* Det ska definitivt inte läggas ned, tycker jag. Varför ska alla till S-byn? Där är överbeläggning och man får knappt ligga kvar tills de sytt ihop operationssåret.

    SvaraRadera
  2. Kåldolmar och kålpuddingar är inte riktigt i min smak. Men när jag också tar tag i hushållssysslorna skulle jag vilja göra dillkött. För det har jag aldrig gjort själv, och jag tycker att det är vansinnigt gott.

    Jag wordfeudar, men långsamt, det kan gå åtskilliga timmar mellan ord och spel. Men jag heter samma som min blogg! Så utmana mig gärna!

    SvaraRadera
  3. Bra husmorstips, jag har nog gått igenom dom alla.....med liknande resultat.

    Kåldolmar har blivit en favoriträtt, jag älskar det numera, till skillnad mot när jag var barn, precis som du. Och hårdsteka kålen och med sirap på, såååå gott!

    Japp, jag Wordfeudar, men just nu är jag inne i en period då jag inte har så många bataljer på gång, men ibland kan jag ha flera.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Japp, jag Wordfeudar :)
    pillargontanten, om du är sugen :)

    SvaraRadera
  5. Åh jag tror att jag skulle älska att Wordfeuda!! jag gillar ord, att svänga mig med..men tyvärr..min mobil är gammal och töntig...men en ny står på önskelistan...då ska jag börja.....hu va hemskt att bränna sig..det allra minsta lilla brännmärke gör ju hemskt ont och blåsor som spricker..otur har du!! Men en fin husmor är du allt ändå Kram karina

    SvaraRadera
  6. ÄLSKAR kåldolmar och kållåda, den finska varianten :-) Vill också WF:a men inte en sådan telefon. Jag tycker du ska pausa från dina husmorssysslor ett tag nu, du ska inte trötta ut dig redan första månaden ;-) Nattikram!

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är som slutat bita. Jag får (eller får och får - köper) en ny telefon om ett par veckor och då kan jag oxå wordfeuda

    SvaraRadera
  8. Bra tips om bränningar! Kåldomlar är skitgott! Har för mig att mormor förkokte kålen, sen var det bara att rulla utan att vara rädd för att den sprack. Det kanske är så man gör? Har aldrig gjort kåldomlar. Jag slutade också bita ett år sen, efter 41 år! Det går! :) Kan dock inte vara utan lack (genomskinligt funkar) För om jag är det så hittar jag fingrarna i munnen titt som tätt.

    SvaraRadera
  9. Huvva! Bränna fingrar - inte skoj. När jag var fem år klättrade jag upp på vedlåren bredvid och klottra så jag ramla över spisen....brände bägge händerna. Som tur var var det ju vinter och mamma ut med mig och stoppa händerna i snön. Där stod jag och skrek och förstod ingenting....vi hade ju ingen väg där i väglöst Lapplandsland...så det var int' till å åk till nå't sjukhus.
    Kåldolmar - jättegott. Vill du pillra att göra italienska? De kan du dricka vin till - om det är så att ni gillar vin. Här på min fotoblogg finns receptet

    http://pysselfarmors365plusenbild2012.blogspot.com/search/label/089.%20Gott

    SvaraRadera
  10. Försökte skriva en kommentar till dej igår men det gick inte från min dator vet inte varför. Ja du undra vart vi är på väg här allt lägger ner. Fattar inte hur det skall sluta. Klart ni behöver sjukhus hoppas det ordnar sej. Kram Hoffmansdesign

    SvaraRadera