fredag 9 december 2011

Ont i halsen, hes och hurra!

Det blåser, det är vinter, jag har ont i halsen. Jamena hurra så fucking much.

Och som grädde på moset har vi ju köpt en sjöbod i Spikarnas Fiskeläge på Alnön utanför Sundsvall. Köpet blev klart för en vecka sen.
Nu har vi idag haft en decimeter vatten i hela stugan. Känns ju kul. Det är extremt ovanligt med så högt vattenstånd och det inträffar ju förstås några dagar sen man införskaffat en fastighet alldeles vid havet.
Det har varit 123 cm över det normala vattenståndet och så har det blåst kuling. En kompis sjöbod har helt försvunnit, spolats ut till havs med både båt, fiskegrejor och andra saker.
Inget finns kvar av hans bod.

Vår sjöbod står dock kvar. Vi måste riva upp golvet, torka isolering och sen lägga nytt golv. Känns ju som sagt roligt och inspirerande. Inte är det lika roligt att måla väggar och göra fint inne i bodelen som det är att riva golv och kolla vattenskador. Inte på långa vägar.

Nå, det är som det är. Vi får hjälp på plats med själva rivningen av golvet så att det får chans att torka innan vi ska göra i ordning boden till våren. Det är skönt med sådana vänner därnere.

Igår var jag iväg trots snöstormen till Majvi, pappas sambo (en timmes bilfärd enkel väg). Det var urmysigt och trevligt. På väg hem så stannade jag till och shoppade pyjamasbyxor både på Lindex och Kappahl. Nu myser jag i mina brallor (bara ett par åt gången förstås), på väg in i en liten charmig julförkylning.
Sytt blev nada idag. Ont som själva fan i ryggen pga gårdagens sociala äventyr så sömnaden fick anstå.
Virkar istället, mina söta hjärtan att hänga i granen och lite snöstjärnor som också kan hänga i granar eller liknande. Bra soffhandarbete.

Sen har jag diskuterat med Maken ang. vissa nattliga bestyr jag har för mig, som jag skrev om häromdagen, dvs prat i nattmössan.
Nu visar det sig att jag även säger God Natt och Sov Gott fyra gånger om kvällarna (viktigt är tydligen att säga hela raddan ord, det räcker inte med ett enkelt God Natt, nej han måste ju Sova Gott också).
Maken har ju sömnproblem pga Restless Legs Syndrome och häromnatten hade jag sagt God Natt och Sov Gott och sen somnade jag pronto. Sen en stund senare sa jag God Natt och Sov gott igen. Några minuter senare ytterligare en gång.
Sen sov jag några timmar och kl.02 då Maken just hade somnat så sa jag God Natt och Sov Gott (högt och tydligt, inget mummel här inte) för fjärde gången. Maken blev då klarvaken och var tvungen att gå ner och se TV.
Jag minns ingenting.

Där ser man. Kärvänlig är jag i alla fall då jag så sött säger God Natt och Sov Gott tills han snart börjar ryta åt mig - Håll Käft med ditt jävla God Natt.
Nej, det skulle han aldrig säga åt mig.
Men tänka det skulle han kanske göra. Åtminstone fjärde gången som inträffar flera timmar efter insomning.

Bara så jag kommer ihåg det.
God Natt och Sov Gott!!


;)


11 kommentarer:

  1. Ha ha, stackars(?) maken ;o)
    Vi har samma väder här, kolla mina bilder :-( Annars är det mys framför brasan. GOD NATT OCH SOV GOTT!

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Här sitter jag och skrattar högt! Stackars maken din, men ack så roligt! =)))

    SvaraRadera
  3. Hahahaha!
    GOD NATT och SOV GOTT!

    Tråkigt med sjöboden men hoppas vattenståndet inte blir lika högt i framtiden.

    GOD NATT OCH SOV GOTT!

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha ha, du är då för rar!
    GOD NATT och SOV GOTT!

    SvaraRadera
  5. GOD NATT och SOV GOTT tycker jag hör till hyfs och god sed att säga. Fyra gånger per natt kanske är tre gånger för många. Men ändå. Synd om er och nya sjöboden. Men då gör den ju i alla fall skäl för namnet nu... (ursäkta)

    SOV GOTT och GOD NATT!

    Oooops! Nu blev det visst fel va?!

    SvaraRadera
  6. Tänk hur det kan bli. Jag har en förmåga att snacka i sömnen. Har ingen aning om det själv. Ibland kan jag prata så högt att jag väcker mig själv. Men för det mesta så får jag höra av min man dagen efter då han frågar mig vem jag snackat med under natten.
    Jag såg på nyheterna på TV-n att det var ett förskräckligt högt vattenstånd. Jag vet inte om det var hos er som det var reportage ifrån men högt var det i alla fall. Här hos mig så blåser det och regnar till tusen. Inget roligt väder. Hoppas Din förkylning inte blir långvarig.
    Nej nu ska jag försöka att sova en stund.
    God Natt och Sov Gott.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  7. Haha!
    Väldigt sött, måste jag säga.
    Han borde vara tacksam, men otack är världens lön för oss väna kvinns.

    SvaraRadera
  8. Hahaha.. du är bara för bra..som delar med dig och ger oss underhållning. Men synd med sjöboden..och hoppas snuvar håller sig borta.
    Snöiga kramar från "länet under"!

    SvaraRadera
  9. Hahahaha,stackars karl...Jag skulle nog få ett jäkla anfall om det var jag....

    Men va trökigt med boden,roligare att inreda än utreda...lr hur...;)))

    KRAAAAM på re vännen och ta de lugnt nu,tänd ett ljus och mys hela dagen!!!

    SvaraRadera
  10. Så kul att ni köpt sjöbod, men ägandeskapet hade väl inte behövt starta på detta sätt! Så trist, men tur att ni har goda vänner som hjälper er!

    Oj oj vad du svamlar i nattmössan! Tur att du är snäll ;-))

    SvaraRadera
  11. Hejsan,
    så härligt att göra om. Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och en jultävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera