fredag 6 augusti 2010

Bygger vidare..

Altanen börjar ta form. Golvet är klart och nu lägger Maken undertak. Det spikas så fasligt just nu.
Det kommer att göra mycket för stugan och vårt uteätande. Makalöst mycket. Att kunna sitta ute och äta med gott om plats kommer att göra mycket, ja vi har ju provat att äta på nya golvet. Ja inte att vi har ätit direkt från golvet utan på nya sänkta golvet med gamla möblerna, ett hopkok av diverse möbler.

Häromdagen var vi och införskaffade en massa virke som ska bli reglar, stolpar och undertak. Då hittade vi också nya utemöbler till ett vettigt pris, halva priset för att vara exakt, bord och fyra stolar och sittdynor till sagda stolar blev  vårt fynd. Ska bli kul att få möblera snyggt när altanen är färdig.

Vi har sänkt golvet på ena halvan, detta för att kunna göra den lite större utan att tappa sikten inifrån, vi gör nämligen taket lite större också. Vi lever just  nu utan verandatak och det gör oss tokiga. Det blir varmt inomhus nåt otroligt obehagligt och man får kisa som tokar när man sitter ute.
Snart har vi dock tak. Härligt. Helgen ska bli nästan olidligt varm enligt SMHI vilket bör betyda att den blir vanligt varm och då skulle det sitta fint att kunna sitta under tak och mojja sig.

Ryggen är ganska slut. Säkert pga av allt bärande och hållande som pågår under byggnationerna, jag är ju en fantastisk hålldam när det gäller dylika saker, hålla spikar, hämta verktyg och bära plankor duger jag bra till. Tills ryggen säger nej, vilket den gör för det mesta men jag lyssnar inte.

Snart är ju altanen klar och då blir det lugnt ett tag, ett måste för att jag ska hämta krafter inför fisket som börjar 20:e september. Så jag planerar att sitta under verandataket och mojja mig tills jag blir alldeles less.
Men det blir nästa vecka det. Nu gäller det byggandet. Tur att man är så jäkla smidig och smärt. för det underlättar oerhört alla olika moment som ingår i verandabyggen. Skönt också att man inte svettas i hudvecken och att man inte lider av att arbeta i gassande sol.
Tur det.

Nu ska jag gå ut och handräcka Maken olika saker, mest brädor men jag är en jäkel på att smälla till brädor som inte går i sponten som dom ska. Sån är jag bara! En jäkel på det mesta, särskilt där smidighet och spänstighet krävs.

Ha det gott i solen, eller regnet eller vad som finns ovan era huvuden.
Fridens!

5 kommentarer:

  1. Du är duktig du, jag blir trött bara jag tänker på att vara hålldam... ;-) Er veranda blir säkert jättefin, så njut sen när det är färdigt! Och ta bilder förstås! KRAM

    SvaraRadera
  2. Bara för det så ska vi också bygga altan till vår stuga. (Eventuellt inte bara för att ni gör det...) Vi börjar på måndag.

    SvaraRadera
  3. Fy flate ett sånt TEAM vi kunde bli ihop!

    SvaraRadera
  4. Ja du är minsann en jäkel på det mesta! :D

    SvaraRadera
  5. Mojja på du bara, det är du verkligen värd efter allt slit!!!

    SvaraRadera