måndag 28 november 2011

Göta Petter!

Sa Teskedsgumman. Har sett henne på dvd häromdagen. Minns hur himla bra det var som julkalender. Den gick 1967 men då var jag bara fyra månader så jag minns inte så mycket, men sen gick den i repris 1976.
Så himla bra.


Så himla mindre bra nu säger jag. Det kunde ha fått stanna vid ett varmt barnaminne känner jag nu.
Annars då?
Tja, stormen har bedarrat, vi har fått en mm snö (jäklaskit) och det är kyligt värre. Fast egentligen inte. Så här varmt har det ju inte varit på länge, ja sen före min tid om ni kan tänka er det.
Fast jag fryser i alla fall.

Jag har städat inför advent. Det satt långt inne så perfekt husmoder jag är.
Jag städade endast för att adventgrejerna skulle fram och inte för att det var hrm.. smutsigt.
Jag är ingen gris.

Joruseruatt det är jag nog.
Sist jag Städade (märkte ni det stora S-et) var i maj. Det ni. Jag städade när Maken var iväg och fiskade, sen flyttade vi ut till stugan, flyttade hem i mitten av september, donade inför fisket och efter den doningen så var det ju fiske (tänka sig) och sen gick luften ur.
Har gjort lite punktinsatser vad gäller städning slasch röjning t.ex dammsugning (två långhåriga katter, tack för det), badrummet förstås och lite småplock men nu jäklar.
Städade i dagarna tre. Inte särskilt länge dom dagarna för det orkar jag inte, men det tog tre dar innan jag var färdig. Jag är så himla besviken över att jag inte orkar städa hela huset som jag gjorde förr, det var så härligt att på kvällen känna hur rent ALLT var. En fräsch känsla.
Nu inte så mycket.

Jag dammtorkade ena dagen, och torkade fönster (herreminje, torkade fönster 23:e november, har aldrig hänt förr). Inte för att jag ville göra det igen utan för att jag inte orkat göra det tidigare kanske jag ska förtydliga.
Dagen därpå var det lite pynt, lite golv och sista dagen var det också lite pynt och lite golv. Jag har aldrig sagt att jag är metodisk, som sagt.
I lördags skulle jag stryka mina julgardiner. Det gick rätt uselt. Mest för att jag hade strykjärnet ute i stugan och för att grannen hade lånat ut sitt till dottern sin.
Igår for jag iväg och trotsade skyltsöndagens avspärrningar och köpte ett nytt. Ett avancerat som stänger av sig själv, jag är ju så glömsk nuförtiden. Hjärnan orkar inte processa att kroppen har ont samtidigt som den håller saker i minnesbanken.
Till sist kom gardinerna upp. Julefint värre blev det och så fick jag gå upp och vila med samvetet rent, huset relativt rent och kroppen öm.

Tja, det är väl mitt liv so far...
Ont. Trött. Orkeslös. Matt. Svag.
Så himla intressant för er att besöka min blogg och få läsa om all jäkla trötthet. Men vad ska jag annars skriva om? Jag orkar ju ingenting.

En reflektion. Jag tycker det är märkligt att sossarna själva hellre har Reinfeldt till statsminister än Håkan Juholt. Tycker dom socialdemokratiska väljarna det skulle jag avgå pronto om jag var Håkan Ljugholt.
Tycker det är märkligt bara.
Inte så att nu detta är ett tecken på att detta ska bli en politikerblogg (moahahaha) men bara en liten reflektion från min sida. Det kommer kanske fler om jag orkar skriva fler inlägg...

Förresten en reflektion till:
JäklaPernillaFuckingWahlgren med sina perfekta julmyshemmahosmigreportage. Så vill jag också ha det. Fast hon har ju så från oktober har jag läst, för alla reportages skull. Det hinns ju inte under vanliga dödligas juletid.
Orka!

9 kommentarer:

  1. 1. Orka med Pernilla Wahlgren
    2. Orka städa hela tiden - det blir ju skitigt igen!
    3. Orka med Ljugholt, hur länge ska ni i Sverigelandet orka?

    Annars kan jag tala om att jag minns Teskedsgumman från båda gångerna, japp, jag är gammal, och jag ska/vill/kommer att läsa allt du skriver, så gnäll på bara! KRAM

    SvaraRadera
  2. Vem orkar städa ett hus på en dag? Inte då jag heller...Och Pernilla W har väl hela släkten som hjälper till..
    Tedskedsgumman var bra!
    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Alla dessa "lyckade". Jag undrar jag. Om de verkligen känner sig så lyckade som de säger.

    SvaraRadera
  4. Åååhhh Teskedsgumman är min absoluta favorit och jag såg den -67..;)) Så gammal är jag..haha...

    Ja,du den där jäkla städningen,jag får oxå hålla på i flera dagar,inte som förr när jag orkade ta ett helt hus på samma dag... När det är gjort så är det himla skönt...;))
    KRAAAAM på re och ha en härlig dag oavsett va du gör!!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker om att läsa det du skriver så gnäll på du. Tycker det är skönt att det finns fler än jag som gnäller.
    Här hos mig så är det min Make som får städa lägenheten. Jag tycker det är tråkigt att inte kunna klara av det själv. Men mina handikapp gör att det är så här hemma hos oss. Inget att göra åt.
    Jag älskade att titta på Teskedsgumma.
    Ha en bra eftermiddag.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  6. Vågar man skriva "död över Pernillas jul"? Jo, det gör man nog.

    SvaraRadera
  7. dammet ligger för det mesta kvar och väntar på en :)

    SvaraRadera
  8. Bara ordet städa kan få mig ur gängorna, det hänger över mig och har så gjort hela livet, jag borde lära mig, men jag varken vill eller kan. Jag ser inte ned på städning det är bara det att det är så fullkomligt lönlöst......det kollrar sig när jag tänker på det för det är något jag ständigt borde göra. Tack och lov har jag en ängel i min inneboende (min man).....
    Kramar Agneta

    SvaraRadera
  9. Pernilla Wahlgren går fetbort. Likaså noggrann städning. Att svepa över lite är mer min melodi. Min mormor kammade mattfransarna när hon hade ångest och det har satt djupa spår i mig. Vadsomhelst, men inte bli en städnarkoman.
    Sedan förstår jag att man nästan kan drömma om att KUNNA städa när man inte förmår göra det. Jag hoppas att du får mer kraft och ork med tiden. Inte minst med tanke på bloggandet.

    SvaraRadera