lördag 30 juli 2011

Vilken vecka!

Vi har haft en härlig vecka, Maken och jag. Vi har haft besök från Spikarna, Micke och Diana har hälsat på och bott i vår gäststuga. Det har varit jättekul, trevliga är dom bägge två, och lättsamma att ha som gäster, de hade gott kunnat stanna lika många dagar till.
Det var deras första semestervecka och Diana ville bada. Sagt och gjort, vi for iväg till Nordanskär och badade. Det var härligt trots att jag är badkruka med stort B, fast det var 21,5 grader varmt i vattnet så känns det alltid kallt att doppa sig, men efteråt är det ju svalkande så in i norden.

Onsdag var vi på båttur med stora båten, vi for omkring i skärgården och njöt av svalkan. Det är härligt att vara ute på sjön då det är så här varmt. Sen åkte vi och badade igen.
Har badat mycket i sommar, och skam om jag inte gjort det då det är så varmt i vattnet.

Nu har dom åkt och det känns trist. Faktiskt lite tomt. Trevliga kvällar då vi satt utomhus till sena natten, eller tidig morgon heter det kanske, och pratade och drack öl. Ja, jag drack inte öl förstås men jag sippade på en cider. Mina alkoholvanor är skrattretande numera, blir berusad bara av att lukta på kapsylen.

I torsdags blev vi tvugna att lämna in bilen. Akut bilsjuka hade den fått. I måndags när Maken skulle hämta våra gäster så började bilen gå som ett arsel så vi har inte kunnat köra bil alls, men i torsdags fick vi köra arselet till bildoktorn och vi fasade för kostnaden. Varför händer allt dyrbart på sommaren då man har nog dåligt med pengar?
Hur som helst så visade det sig att det var tändspolarna och det kostade gratis och tog en kvart. Detta berodde på ett fabrikationsfel och kostade därför ingenting alls, härligt med lite tur emellanåt. Under den stunden passade vi på att gå in i bilaffären och hips vips så  var vi ute och provkörde en lite av drömbil.
Det ska man inte göra.
Man blir liksom sugen.

Vi är ute efter en ny bil, en kombi (förstås, vad annat?), en fyrhjulsdriven (vi bor vid polcirkeln, vad annars? vid sjösättning av båtar och grisvintrar är det behändigt med fyrhjulsdrift) och automatlåda (självklart, om vi själva får välja ;)).
Bilen vi provade var underbar, tyst och mjuk, diesel med låga skatten och AC.  Jag tar upp AC´n trots att det numera är standard, och vi har det i vår bil nu också förutom att den är trasig. Jobbigt med denna värme, i bilen är det bastuvärme och därför tar jag upp det för känslan av fungerande AC kunde ha gjort susen bara den...

Idag hade vi tänkt åka på vattencrossen som anordnades i båthamnen nedanför vårt hus. Men vi for inte för Maken var på räddningsuppdrag med stora båten, lyft av sjunken kaj hos sin broder. Ärligt talat orkade jag inte heller, ryggen är så ond för det har varit mycket denna sommar och jag känner att jag måste varva ner på aktivitetsnivån innan jag blir helt liggande.
Fast jag hör precis i denna stund speakerrösten från crossen. Det är vattenskotrar och snöskotrar som kör i hopp och på banor, ganska kul att se men jobbigt att trängas med så mycket folk. Jag trivs bättre här, på min veranda med en bok och en shake ;)

Jag är vansinnigt dålig på bloggandet just nu, och kommer så att vara känner jag. Det är så segt att man kan gråta för mindre. Nu ska jag iaf gå runt och läsa lite vad ni har gjort under denna tid innan jag går ut och målar mina stenar klara.
Monsterstenar målar jag. Det är kul och avkopplande, lite kreativt att blanda upp läsningen med.

13 kommentarer:

  1. Ha,ha,ha 1 gång har jag badat ... och några 21 grader var det ej, kanske 17.

    SvaraRadera
  2. Blir avundsjuk på de som kunnat bada i denna sommarvärme. Själv får jag vänta ett tag. Och det där med trasig AC känner jag till = ingen höjdare.
    Och så hoppas jag på bilder på målade monsterstenar..det lät intressant =)
    Ha det bra i norrvärmen med vila och god bok!!!
    kram¨
    Helena

    SvaraRadera
  3. Har ännu inte badat, och troligtvis blir det inte något i år heller. Idag har jag inte gjort något mer än att åka hem från goda vänner, ätit mat och glass och sitter i värmen och slösurfar och kollar på tv. Samtidigt.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte badat i havet ännu men å andra sidan är jag en riktig badkruka. Har iof sig badat i innomhus i pool (badhus) men det räknas nog inte ;D

    SvaraRadera
  5. Jösses, jag badar sju gånger om dagen, minst!! Vad roligt att ni haft trevligt besök. Vet du, jag hittade(?) Kalix på kartan idag.....jävlar i havet vad långt borta!! Nattikram :o)

    SvaraRadera
  6. Badkruka...kan vara olika...jag har inte badat i Sverige på ja säg 25 år!! Skulle aldrig falla mig in oavsett vad man säger att det är för temp på vattnet. Jag tvingade mig själv att bada när jag var på Jamaica och det var +28 i vattnet...då kände jag mig tvungen!
    Jag njuter ICKE av bad som du förstår...

    jo man är billig i drift vad gäller alkhohol - lukt en gång på kapsylen och man är snurrig i pallet!

    Ta du allt i din takt så att det känns bra - jättekramen ifrån mig!

    SvaraRadera
  7. Badkruka...kan vara olika...jag har inte badat i Sverige på ja säg 25 år!! Skulle aldrig falla mig in oavsett vad man säger att det är för temp på vattnet. Jag tvingade mig själv att bada när jag var på Jamaica och det var +28 i vattnet...då kände jag mig tvungen!
    Jag njuter ICKE av bad som du förstår...

    jo man är billig i drift vad gäller alkhohol - lukt en gång på kapsylen och man är snurrig i pallet!

    Ta du allt i din takt så att det känns bra - jättekramen ifrån mig!

    SvaraRadera
  8. jag har också badat mkt för att vara jag. mest vill jag ligga och sola men det går inte med småungar utmed sig, inte om det är ens egna som man måste ta ansvar för iaf.
    Jaha, har pappas brygga kapsejsat? onödigt men den har väl vart lite halvdöd senaste 15 åren. Jag har inte varit till stugan på 3 år tror jag. Till er ö har jag inte vart på alltför länge. Kanske kommer jag simmandes en dag!

    SvaraRadera
  9. Ni verkar haft det så mysigt och en himla tur med bilen..:))För sånt vill man absolut inte lägga en massa pengar på...Å du jag är likadan min rygg är inte heller så rolig nu och jag blir så jäkla dålig av värmen...Jag längtar till hösten nu...:))
    Ta det lugnt och vila,KRAAAM vännen!!

    SvaraRadera
  10. Jag älskar att bada på sommaren i vad som helst;pool, hav, sjö...ja, det är nog allt.
    Bloggandet är det lika sporadiskt med som hos dig. Nästan i alla fall. Men det kommer ju en höst i år också, som tur är.
    Ha det så bra så länge!

    SvaraRadera
  11. Jag har ännu inte badat!
    Lite skämms jag allt men jag kommer att bada under vecka 35...
    I Grekland!
    Det räknas väl också ;))

    SvaraRadera
  12. Har inte badat i havet och inte i insjö. Det bör vara sådär 25 grader för att jag överhuvudtaget skall kunna tänka mig det.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Inte har man direkt badat. Mår ganska bra ändå med alla sköna promenader längs sjöar och bäckar.

    SvaraRadera